Vill du automatisera och GDPR-säkra hanteringen av personuppgifter och se till att rätt data raderas i rätt tid? Låt oss presentera en riktigt smart nyhet i Flex HRM Employee!
För dig som arbetar med personaldata är det knappast någon nyhet: GDPR kräver att uppgifter om medarbetarna raderas (eller som det heter på GDPR-språk, gallras) så fort de inte längre behövs.
Men även om regelverket är tydligt har hanteringen hittills ofta varit… ja, ganska manuell. Och det här innebär både ett tidskrävande arbete och en risk att något missas. Med andra ord är det hög tid att ta tekniken till hjälp!
Så här funkar det
- Den nya funktionen innebär att bankkontouppgifter automatiskt raderas i systemet när en anställd avslutar sin anställning och den satta tidsgränsen har passerat.
- Företag som använder Flex HRM Employee får automatiskt tillgång till funktionen. Tänk bara på att du behöver aktivera behörigheten under Roller för att skapa åtkomst till den.
- Standardinställningen för radering är 90 dagar efter avslutad anställning – men du kan själv justera tidsgränsen utifrån just ditt företags rutiner och policys.
- Inställningarna hittar du under Allmänt > Gallring > Radering av personuppgifter – Inställningar. Observera att de gäller på systemnivå, alltså för samtliga företag du hanterar i Flex HRM.
- Syftet? Att hjälpa dig som kund att följa GDPR och interna riktlinjer, samtidigt som du minskar manuellt krångel .
Här på Flex kommer vi att vidareutveckla funktionaliteten för gallring med målet att du ska kunna hantera fler typer av personuppgifter på ett smidigt och säkert sätt. Visste du förresten att vi redan nu har stöd för automatisk gallring av uppgifter om närmast anhörig? Läs mer om nyheten här.
Har du några frågor eller funderingar? Då är du alltid välkommen att kontakta oss!