Helhetslösningen som frigör tid och höjer kvaliteten på HR-processerna

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Helhetslösningen som frigör tid och höjer kvaliteten på HR-processerna</span>

Artikeln är ursprungligen publicerad hos Dagens Industri.

Med en av få helhetslösningar för personaladministration som är anpassad för de nordiska ländernas regelverk är svenska Flex Applications redo för att växa ännu snabbare. "Vår vision är att fortsätta att vara i framkant av innovation och automatisering", säger Jane Lundgren Ericsson, som är ny vd för bolaget.

När det svenska löne- och HR-bolaget Flex Applications startade 1990 var de bland de första på marknaden med att erbjuda ett lönesystem och rapportverktyg byggt med den senaste tekniken. Sedan dess – och genom många teknikskiften – har man fortsatt att ligga i framkant.

Idag är flaggskeppsprodukten den molnbaserade plattformen Flex HRM, som kan samla hela företagets personaladministration på en och samma plats. Det innebär att bemanning av arbetspass, tidrapporter, reseräkningar, HR-stöd och lön sker i en enda sömlös helhetslösning, på webben och i mobilen.

Jane Lundgren Ericsson, som är vd på Flex Applications sedan i augusti i år, ser fram emot att föra vidare Flex Applications mångåriga fokus på innovation. Hon har en bakgrund som jurist i finansbranschen och sitter i styrelsen i ett antal bolag inom Visma-koncernen (som även Flex Applications tillhör).

– Jag vill vara med och utveckla Flex till att bli en ännu bättre arbetsplats där våra medarbetare hela tiden utvecklas, och så klart bidra till att bolaget växer ännu mer, säger hon och fortsätter:

– Jag har haft förmånen att få kliva in i ett otroligt stabilt och framgångsrikt företag. Nu går bolaget in i en ny expansiv fas med fokus på ännu snabbare tillväxt.

Hon konstaterar att allt fler företag får upp ögonen för helhetskoncept inom lön och HR, och bolagets plan framåt är att bygga vidare på detta, med målet att växa på befintliga marknader i Sverige och Norden.

– På lite längre sikt ser vi också goda förutsättningar att kunna expandera även i övriga länder i Europa, säger hon.

Ett av problemen som bolaget har velat lösa med Flex HRM är att många företag idag kämpar med system som inte pratar med varandra, och därför tvingas klippa och klistra data mellan olika ställen.

– Men när allt är samlat och synkat i en helhetslösning undviker man det problemet. Detta innebär en massa fördelar för dig som användare. Du jobbar med ett inlogg, ett gränssnitt och en användarsupport. Med all information i en enda databas får du dessutom en perfekt överblick och ett smidigt dataflöde.

Dessutom är systemet anpassat för de olika nordiska ländernas regelverk.

– Alla medarbetare kan använda ett och samma system oavsett om de arbetar i Sverige, Norge, Danmark eller Finland, säger hon.

Vilken är fördelen med att Flex HRM är en molnlösning?

– Det betyder att du kan nå det från vilken webbläsare du vill, närsomhelst och varsomhelst. Dessutom är det ett fördelaktigt alternativ för verksamheter som vill känna sig trygga med allt som rör drift och IT-säkerhet, utan att behöva investera egna resurser i det. En molnlösning är också lätt att skala upp och ner i takt med att verksamheten förändras och nya behov uppstår på företaget.

Jane Lundgren Ericsson konstaterar att Flex HRM är utvecklat för att hjälpa arbetsgivare att hålla ordning och reda på all information som rör medarbetarna, och samtidigt få tillgång till en mängd automatiserade funktioner som snabbar upp arbetet.

– På så sätt kan ditt företag både höja kvaliteten på viktiga HR-processer och frigöra tid – tid som du istället kan lägga på att utveckla verksamheten och ta hand om din personal, säger hon.

Att ständigt vidareutveckla systemet – tillsammans med kunderna – är ett arv som hon ser fram emot att axla.

– Innovation kommer fortsatt att vara kärnan i allt vi gör på Flex. Vi tror också att vägen till att göra skillnad på riktigt är att verkligen lyssna på våra kunder och samarbetspartners och utveckla våra lösningar utifrån deras önskemål och behov, och det är något som vi självklart kommer fortsätta med även framåt.

Hon berättar också att företaget ser en stor potential i AI och automatisering.

– Inte minst när det kommer till att bli av med repetitiva moment, analysera data och göra mer faktabaserade prognoser och beslut. Redan nu har vi automatisering inbyggt i flera delar av vårt system, och att titta vidare på hur automatisering, och även mer renodlad AI, kan tillämpas både i vårt eget utvecklingsarbete och i våra produkter är en självklar del i vår roadmap framöver, säger hon.

Relaterade inlägg