Papper och manuell hantering ett minne blott på Apollo

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Papper och manuell hantering ett minne blott på Apollo</span>

”Det är en enorm skillnad för oss att jobba på det här viset. Hela hanteringen kring reseräkningar, tidrapporter och scheman sköts med automatik och går så mycket snabbare.” Cathy Anderson vet, för hon har varit med på Apollos resa i över 20 år. Cathy arbetar som gruppansvarig för löneadministrationen på företaget som nu ingår i bolaget DER Touristik Nordic AB.

Fram till för två år sedan använde man inget system för utlägg på DER Touristik Nordic AB. Personalen lämnade in sina papperskvitton till löneadministratörerna som fick hålla reda på och registrera dem manuellt. På Apollo har man över 200 tjänstemän som reser och/eller har utlägg, så det är inte svårt att förstå den enorma besparingen i arbete som detta innebär. – Förutom tidsbesparingen så är det också en trygghet att systemet sköter det här åt oss. Alla uppgifter finns samlade på ett ställe och risken för felberäkningar reduceras när allt sådant sköts med automatik, berättar Cathy.

Det krävdes nästan en halvtidstjänst bara för att schemalägga personalen tidigare. Nu går det så mycket snabbare.

Populär app

Apollo började se sig om efter ett nytt löne- och personalsystem under hösten 2016. Det tidigare systemet hade de haft i 20 år och de kände att det var dags att hitta något modernare. Valet föll på Flex och sedan sommaren 2017 har de använt Flex lösning för tidrapportering, schemaläggning, reseräkningar och lön.

– Vi tittade på lite olika system och fastnade för Flex eftersom det verkade så smidigt och enkelt att arbeta med. Och det har varit lätt att lära sig, både för oss som arbetar med löner och för våra medarbetare som rapporterar i systemet.

Cathy berättar att mottagandet bland personalen övervägande har varit positivt. En del personalgrupper, som inte är så datorvana och som tidigare bara lämnade in sina kvitton, var till en början lite skeptiska. Men efterhand som de upptäckt fördelarna och överblicken de själva får, så har de svängt mer och mer. Särskilt appen används av många medarbetare för att rapportera tid och resor, den är uppskattad då den är så intuitiv och användarvänlig.

Bemanningssystem som sparar tid

Ett annat område som har blivit effektiviserat i och med Flex är bemanningen av Apollos Contact Center (avdelningen för kund- och supportforum).

– Där har vi jobbat manuellt innan, med Excel-filer för olika scheman. Det krävdes nästan en halvtidstjänst bara för att schemalägga personalen tidigare. Nu går det så mycket snabbare. Just det där att tiden räknas av och att vi ser hur mycket bemanning vi behöver. Det är kanon!

 

Om Apollo

Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med närmare 400 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med Apollo kan kunder resa över hela världen, oavsett om de vill åka på en avkopplande solsemester, träningsvecka i ett varmt land eller spendera en weekend i en spännande storstad. Utbudet inkluderar paketresor, träningsresor, kryssningar och cityresor. Dessutom erbjuder Apollo säkra bokningstjänster för flyg och hotell separat om kunden föredrar att sätta ihop sin egen resa.

Apollo är en del av gruppen DER Touristik Nordic AB, som även omfattar flygbolaget Novair, de specialiserade researrangörerna Golf Plaisir, Lime Travel och Xtravel samt sportanläggningen Playitas. Sedan 2015 är Apollo en del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare.

Apollo arbetar aktivt för hållbara resor och socialt ansvarstagande och samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat och SOK (Svenska Olympiska Kommittén). Apollo är Travel Life-certifierade sedan 2016. 

Relaterade inlägg