Reboarding – våra bästa tips för en lyckad återgång till jobbet

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Reboarding – våra bästa tips för en lyckad återgång till jobbet</span>

Att återvända till jobbet efter en tids frånvaro kan vara minst sagt överväldigande. Kanske har nya kollegor börjat, roller förändrats, och en hel drös med nya projekt har sjösatts. Men med rätt förberedelser kan processen bli smidigare och trevligare för både arbetsgivare och medarbetare. Låt oss ta en närmare titt på konceptet reboarding!

Såväl preboarding, onboarding och offboarding är vanligt förekommande termer inom HR för att illustrera de olika skedena i anställningscykeln. Men vad menas egentligen med "reboarding”? Jo, reboarding betyder ungefär “kliva ombord igen” eller “stiga på igen” och syftar till processen där en medarbetare som varit borta en tid ska återintroduceras i jobbet. Det kan till exempel handla om en kollega som varit föräldraledig eller sjukskriven, eller någon som prövat lyckan på annat håll men nu bestämt sig för att komma tillbaka. Med en tydlig plan för reboardingen kan du som chef alltså hjälpa den som varit borta att smidigt och enkelt komma tillbaka till arbetet igen.

Ett ganska vanligt synsätt är att det borde gå snabbt att återintroducera nygamla medarbetare – det är ju ändå samma jobb som förut? Nja. Den som någon gång varit borta en tid från jobbet vet. Saker kan förändras – och det snabbt! Nya arbetsuppgifter och roller tillkommer, andra försvinner. Arbetssätt förändras, utvecklas och (förhoppningsvis) förbättras. Nya medarbetare börjar, och någon kanske slutar. För att inte tala om all information som flödar allt snabbare, oftare och via fler kanaler. Samma jobb, men ändå mycket som blivit annorlunda, med andra ord. 

Ordning och reda på återgången till jobbet

Syftet med reboarding är alltså att göra återgången så enkel som möjligt för den som återvänder till jobbet. Det kan till exempel handla om att uppdatera inloggningar till dator, telefon och e-postkonto. Kompetenser och annan information som rör medarbetaren kan också behöva justeras. Att se till att kollegan får all information som behövs för att kunna utföra sina arbetsuppgifter är också en viktig del av reboardingen. Vad har till exempel förändrats under tiden kollegan har varit borta? Övergripande mål, interna processer och arbetsuppgifter – hur har de utvecklats över tid? En del av reboardingen kan också handla om att välkomna kollegan in i gemenskapen genom att bjuda in till personalevent, träffar utanför jobbet eller att köra lunch med teamet en gång i veckan. Eller varför inte anordna en “välkommen-tillbaka”-fika första jobbdagen?

Men, reboarding, är inte det typ samma sak som onboarding? Nja, inte riktigt. Även om onboarding- och reboarding-processen påminner om varandra så är den stora skillnaden att reboardingen inte är lika omfattande. Det kan dock vara en bra idé för såväl reboarding som onboarding att använda sig av aktivitetslistor (exempelvis i ditt HR-system) där ni kan säkerställa att inget viktigt missas.

Fyra fördelar med en strukturerad reboarding

Varför är det då smart att ha en tydlig plan för reboardingen? Här kommer några fina fördelar:

Ökar välmående och minskar ångest: Att återgå till jobbet efter en tids frånvaro kan innebära både oro och ångest. Med en bra reboarding-plan på plats får du som chef tydlig vägledning för att hjälpa kollegan tillbaka in i jobbet, vilket främjar en känsla av empati och omtänksamhet.

Maxar produktiviteten: Med en strukturerad reboarding-process har ni koll på vad som ska kommuniceras och när, vilket ökar förutsättningarna för att den återvändande medarbetaren ska komma snabbt och smärtfritt in i jobbet.

Boostar engagemanget: En genomtänkt reboarding visar att du som arbetsgivare värdesätter dina medarbetare och uppskattar att de kommer tillbaka. Det finns väl få saker som ökar ens engagemang så mycket som att känna sig väl mottagen och efterlängtad på jobbet?

Främjar företagskulturen: Bortglömda inbjudningar till möten och happenings är ju inte roligt för någon. Ökad sammanhållning och ett gott arbetsklimat är därför ytterligare ett argument att tänka till lite extra kring er reboarding.

Tips för en smidigare reboarding

Några saker du som chef kan tänka på för att få till en välplanerad återgång:

Stressa inte fram produktiviteten
Det bästa sättet att göra någon omotiverad är att ösa på med långa möten, information, utbildningar och uppgifter redan från första dagen. Boka inte upp för mycket i början utan låt kollegan komma in i jobbet i lugn och ro.

Undvik korvstoppningen
Även om det är lätt att tänka att den återvändande kollegan redan har koll på organisationen och hur det mesta funkar så behöver de flesta tid att processa allt nytt. Försök att dela upp informationen i mindre delar så att det blir lättare för kollegan att sortera. Tänk också på att startsträckan är olika lång för alla!

Lyssna in
Att en kollega varit borta en tid kan ha flera orsaker – vare sig det handlar om plugg, tjänstledighet eller sjukskrivning så är det bra att tänka på att vi alla har olika erfarenheter och bagage. Om du som chef kan guida medarbetaren tillbaka in i arbetet genom att vara lyhörd, inlyssnande och förstående kan det ha en enorm påverkan på produktiviteten och engagemanget.

Förenkla jobbet kring medarbetarresan med smarta verktyg

Många uppgifter att hålla reda på i samband med nyanställning, återanställning eller avslut? Ett riktigt smart sätt att få till den struktur och ansvarsfördelning som krävs är att ta användarvänliga digitala verktyg till hjälp. I vårt HR-system Flex HRM Employee får du hjälp av digitala checklistor och påminnelser som pushas ut till respektive ansvarig när det finns en aktivitet att utföra. Vinsterna är många: inget viktigt faller mellan stolarna och ni slipper manuella inmatningar, ändlösa mejltrådar och krångliga Excel-ark. Som en bonus kommer processen också att ske på ett mer enhetligt och kvalitativt sätt genom hela organisationen.

Kort sagt: med smarta digitala verktyg automatiserar du och dina kollegor bort administrativt krångel, höjer kvaliteten och frigör tid – tid som ni istället kan lägga på en extra pratstund med er återvändande kollega.

Vill du veta mer om hur du kan underlätta jobbet kring medarbetarresan? Varmt välkommen att kontakta oss så berättar vi mer!

Relaterade inlägg