Nyhetsrum

Senaste nytt från Flex, varvat med inspiration, artiklar och kundintervjuer.

Artiklar/Inspiration

10 sätt att effektivisera din vardag

12 november, 2019

Stressigt på jobbet? Många administrativa bäckar små… Vissa dagar drunknar man i uppgifter som inte bidrar till ens faktiska arbetsuppgifter – men som ändå måste göras.

Men som tur är går det åt andra hållet också – för varje liten administrativ uppgift du kan automatisera eller effektivisera sparar du tid och energi, som du kan lägga på det du faktiskt vill och bör göra på jobbet.

– Med Flex HRM får du en bra helhet, med en mängd smarta funktioner som effektiviserar din vardag. Vi har alla bitar inom personalhanteringen – allt från tidrapportering och resehantering till löneutbetalning, schema och HR-stöd – under ett paraply. Det räcker med ett enda system, vilket gör att du känner igen dig och sparar massor av tid, säger Rickard Israelsson, produktchef för systemen Lön och HR.

Här ger Rickard Israelsson, tillsammans med kollegan Andreas Tapper, tio exempel på hur Flex HRM kan effektivisera din vardag:

  1. Rätt regler och ersättningar – automatiskt
    Systemet håller automatiskt koll på alla regler och ersättningar – så allt du behöver göra är att rapportera tiden.

  2. Superenkel hantering av reseräkningar
    När du startar din bilresa räcker det med ett klick i appen, sedan spelas hela din resa in med hjälp av satellitpositionering, och systemet räknar automatiskt ut den korrekta ersättningen.

  3. Utläggen hamnar rätt direkt
    Om du till exempel betalar parkeringen med kort, så känner systemet av det och ser till så att utlägget hamnar i rätt kategori. Du kan även fota papperskvitton med din smartphone, så läser appen av datum, belopp och moms och ser till så att allt direkt hamnar rätt i systemet.

  4. Snabb ledighetsansökan
    Du kan enkelt se i mobilen hur många semesterdagar du har, och om du har några timmar på kompsaldot. Så fort du gör en ny ansökan får chefen en pushnotis i sin mobil, och kan direkt bevilja eller avslå din önskade ledighet.

  5. Byt pass på fikarasten
    Du och kollegan sitter i fikarummet, och kommer på att ni gärna skulle byta arbetspass den här veckan. Istället för att gå och prata med chefen kan ni göra en snabb ansökan i mobilen. Chefen får en pushnotis och kan ta ställning på en gång.

  6. Smidiga avdelningsbyten
    Om du ska byta avdelning på jobbet kan alla behörigheter i förväg läggas in i systemet. Så att du från dag 1 på nya avdelningen har alla befogenheter. Och din gamla chef kan attestera för den redan arbetade tiden, medan din nya direkt får ansvaret för den kommande tiden.

  7. Hantera arbetsgivarintyg med ett par knapptryck
    Alla arbetsgivare måste lämna in arbetsgivarintyg för de anställda, vilket innebär att information om arbetade timmar, frånvaro och mertid (med mera) måste skickas in till Skatteverket. Nu är HRM Payroll anpassat för A-kassans nya tjänst, arbetsgivarintyg.nu, och tar automatiskt fram alla siffror som behövs. En tidigare krånglig och tidsödande pappersexercis ersätts med ett par knapptryck.

  8. Digital signering av viktiga avtal
    Anställnings- och sekretessavtal, godkännande av personuppgiftshantering och andra blanketter… Det är mycket som ska skrivas ut, skrivas på och därefter arkiveras. Men nu lanserar vi, tillsammans med Verified, en tjänst för digital signering – som gör att det räcker med ditt mobila Bank-ID för att hantera alla dina viktiga avtal.

  9. Smidig koncernhantering
    Om du är chef i en koncern, med anställda i olika dotterbolag, kan du numera få en gemensam närvarotablå för alla medarbetare, oavsett vilket bolag de är anställda i – vilket ger en bättre överblick av verksamheten.

  10. En dröm för löneadministratören
    Ett talande exempel: Inför ett nytt år måste bolaget uppdatera vilken skattetabell som gäller för varje anställd. Tidigare fick du som löneadministratör göra en körning i systemet, och sedan skapa och spara ner en frågefil. Därefter fick du gå in på Skatteverkets hemsida, hitta rätt ställe, ladda upp filen, vänta flera veckor på ett mail, och sedan gå tillbaka in på deras hemsida och ladda ner en svarsfil, som du sedan fick ladda upp i lönesystemet. Nu kan du, med Flex HRM, göra allt detta med ett par knapptryck, och få svaret från Skatteverket direkt.

 

Läs mer om Flex HRM.

KONTAKT
Stäng rutan

Denna sida använder cookies.

Vi använder cookies för att hantera din inloggning till Kundzonen.

Cookies används även för att föra användarstatistik över sidan genom bl.a Google analytics.

Information om vilka cookies vi använder

Detta godkännande går att återkalla när som helst.

Funktionella cookies

  • Dessa cookies lagrar ingen personlig information.
  • _icl_current_language

    Håller reda på vilket språk sidan använder.

  • resolution

    Sparar din skärmupplösning. Detta gör det möjligt för oss at leverera anpassade bilder till olika enheter.

  • gdpr_cookies_message

    Denna cookie är angiven om du har godkänt cookies.

Google analytics

  • Ej godkänd
    Klicka på godkänn längst ned i rutan för att tillåta oss att använda Google analytics.
  • Google analytics använder cookies för att samla användarstatistik.

Google adwords

  • Ej godkänd
    Klicka på godkänn längst ned i rutan för att tillåta oss att lagra Googles cookies.

apsislead.com

  • Ej godkänd
    Klicka på godkänn längst ned i rutan för att tillåta oss att använda apsisleads cookies.
  • Apsis Leads använder cookies för identifiera besökare mellan besök ex. för att se vilka som är återkommande besökare.
Cookies / Kakor