Nyhetsrum

Senaste nytt från Flex, varvat med inspiration, artiklar och kundintervjuer.

Artiklar/Inspiration

Ge dina nyanställda en förstklassig start

14 augusti, 2019

Blanda lika delar spänd förväntan och nervositet, droppa i några obesvarade frågor och krydda med ett par fjärilar i magen. Så kan känslan av att komma ny till en arbetsplats smaka. Som chef har du då ett extra viktigt uppdrag att få den nyanställde att känna sig välkommen och komma till rätta i sitt nya sammanhang. Här har vi samlat några konkreta tips som du kan använda dig av för att ge din nya medarbetare ett varmt välkomnande och en genomtänkt introduktion.

  1. Håll dialogen levande mellan avtalsskrivning och startdatum
    Låt inte radiotystnad uppstå efter att anställningsavtalet skrivits under. Det här är särskilt viktigt om tiden mellan signering och startdatum är lång. Att gå tre månader och inte ha hört ett ljud från sin nya arbetsplats upplevs av många som lite oroväckande. Ring och stäm av med din blivande medarbetare om det finns några funderingar och fråga hur det känns inför jobbstarten. Mejla relevant information för att skapa delaktighet och inblick i organisationen. Se också till att den blivande medarbetaren bjuds in till after works, julbord, företagsmöten, konferenser och andra aktiviteter både innanför och utanför arbetstid.
  2. Ha allt i ordning
    Det borde kanske inte behöva sägas, men vi säger det ändå: allt den nya medarbetaren behöver för att komma igång i sin nya roll ska vara iordningställt när han eller hon kommer. Arbetsplats, dator, telefon, e-postkonto, nödvändiga inloggningar och kontorsmaterial är måsten. Men höj ribban här och se till att det finns en blomma eller chokladask med en Välkommen till oss-hälsning på den nyanställdes skrivbord. Plocka också gärna ihop en goodiebag med profilmaterial från företaget. Små saker som kan göra enorm skillnad för hur den första tiden upplevs.
  3. Höj ribban och se till att det finns en blomma eller chokladask med en Välkommen till oss-hälsning på den nyanställdes skrivbord.

  4. En tydlig plan för introduktionen
    Sätt upp ett schema för de första dagarna så att den nyanställda vet vad som kommer att hända. Av schemat ska det framgå vilka aktiviteter som kommer att genomföras, när de kommer ske och vilka personer som kommer att vara inblandade. Genom att använda dig av aktivitetslistor, exempelvis i ditt HR-system, säkerställer du att inget missas. Det blir också tydligt vem som är ansvarig för vad och i vilken ordning aktiviteterna ska utföras. Skicka gärna introduktionsplanen till din nya medarbetare någon vecka i förväg, så att han eller hon vet vad som väntar.
  5. Välkomnande och rundvandring
    När första dagen väl kommer ska det finnas en person som är ansvarig för att ta emot den nya medarbetaren. Men det är viktigt att även kollegorna runt omkring är informerade så att den nyanställde känner sig väntad. En rundvandring där man får hälsa på alla på kontoret är brukligt att börja med. Framhåll vilka personer eller funktioner som medarbetaren kommer att ha mycket kontakt med, som exempelvis närmaste chef/arbetsledare, HR-ansvarig och personer med samma roll som den nyanställde. Berätta vem som är ansvarig för lokalerna och vart man vänder sig om datorn krånglar. Passa också på att visa praktiska saker, som var man hänger av sig kläder, tar kaffe, äter lunch, och var skrivare, konferensrum, vilorum och toaletter finns.
    Bjud med den nyanställde ut på lunch första dagen. Ta gärna med några fler från avdelningen eller arbetsgruppen så att medarbetaren får chansen att börja bekanta sig med sina kollegor i en avslappnad miljö.
  6. Ha en första arbetsuppgift åt den anställde
    Den första tiden består ofta till stor del av olika introduktionsmoment, men det är ändå bra om du har förberett en arbetsuppgift som den nya medarbetaren kan bryta av med mellan momenten. På så sätt kan den anställde redan från början få känna sig produktiv. Det gör det också lättare att ta in allt nytt om inskolningsmomenten varvas med mer självständiga aktiva inslag.
  7. Avstämning
    Efter att en vecka har gått kan det vara lagom att ha en avstämning. Fråga hur den nyanställde har upplevt de första dagarna, vad som har hunnits med, om det finns några frågor eller saknas något för att komma vidare i arbetet. Schemalägg gärna ännu ett avstämningsmöte när ytterligare en tid har gått. Du har allt att vinna på att din nya medarbetare känner sig sedd och lyssnad på.

Fördelarna med att arbeta strukturerat med onboarding är många. Din nya medarbetare känner sig välkommen och kommer snabbare in i både arbetet och företagets kultur. Ett gott första intryck leder ofta till att den nya medarbetaren blir kvar längre på arbetsplatsen. Och sist men inte minst, för dig som är inblandad i mottagandet av den nya medarbetaren underlättar det att veta vilka moment som ska genomföras och vem som ansvarar för vad. I Flex HRM Employee har vi finslipat stödet för att underlätta och effektivisera just detta. Läs mer här.
 

Källor:
https://www.motivation.se/innehall/valkomna-den-nya-kollegan/
https://www.tholin.se/artiklar/onboarding-viktigt/

KONTAKT
Stäng rutan

Denna sida använder cookies.

Vi använder cookies för att hantera din inloggning till Kundzonen.

Cookies används även för att föra användarstatistik över sidan genom bl.a Google analytics.

Information om vilka cookies vi använder

Detta godkännande går att återkalla när som helst.

Funktionella cookies

  • Dessa cookies lagrar ingen personlig information.
  • _icl_current_language

    Håller reda på vilket språk sidan använder.

  • resolution

    Sparar din skärmupplösning. Detta gör det möjligt för oss at leverera anpassade bilder till olika enheter.

  • gdpr_cookies_message

    Denna cookie är angiven om du har godkänt cookies.

Google analytics

  • Ej godkänd
    Klicka på godkänn längst ned i rutan för att tillåta oss att använda Google analytics.
  • Google analytics använder cookies för att samla användarstatistik.

Google adwords

  • Ej godkänd
    Klicka på godkänn längst ned i rutan för att tillåta oss att lagra Googles cookies.

apsislead.com

  • Ej godkänd
    Klicka på godkänn längst ned i rutan för att tillåta oss att använda apsisleads cookies.
  • Apsis Leads använder cookies för identifiera besökare mellan besök ex. för att se vilka som är återkommande besökare.
Cookies / Kakor