Nyhetsrum

Senaste nytt från Flex, varvat med inspiration, artiklar och kundintervjuer.

Artiklar/Inspiration, Flex informerar

Mindre förmånligt med förmånsbil – har du koll på de nya reglerna?

28 juni, 2021

Planer på att skaffa ny förmånsbil? För att undvika dyra överraskningar kan det vara bra att känna till de nya reglerna på skatteområdet – och räkna lite extra på saken före bilköpet. Vi guidar dig!

Med förmånsbil menas en bil som antingen ägs eller leasas av arbetsgivaren och som den anställde får använda både i tjänsten och privat. Det är en vanlig löneförmån särskilt bland säljare, konsulter och liknande yrkesgrupper som kör mycket i tjänsten. Som anställd betalar du inkomstskatt och som arbetsgivare betalar du arbetsgivaravgift på förmånen.

Nya regler för förmånsvärde från 1 juli – såhär fungerar de

Den 1 juli 2021 införs förändringar i beräkningen av de schablonbelopp (så kallade förmånsvärden), som ligger till grund för bilförmånen – något som i de flesta fall medför ökade kostnader för dig som använder förmånsbil.

Låt oss kika på vad de nya reglerna går ut på mer konkret:

  • Förmånsvärdet höjs med 34 % för genomsnittsbilen. Det motsvarar en ökning på i genomsnitt 9 000 kronor per år. Dyrast blir det för bilar i prisklassen 250 000 kronor – 350 000 kronor.
  • De allra dyraste bilarna (inköpspris över 650 000) kommer i stället att få ett lägre förmånsvärde i och med att det så kallade lyxbilstillägget slopas.
  • För el- och laddhybridbilar gäller vissa specialregler. Här sätts nämligen förmånsvärdet utifrån vad en bil utan miljöteknik skulle kostat. En miljöbil är dyrare än en fossilbil i samma storlek men förmånsvärdet blir detsamma.
  • Lagändringen påverkar endast nya bilar som registreras i trafik efter den 1 juli 2021. Har du en förmånsbil registrerad sedan tidigare gäller alltså de gamla reglerna även fortsättningsvis.

Därför blir förmånsbilen mindre förmånlig

Bra att veta är också att de nya reglerna kring förmånsvärde som nu införs är en del av en serie större förändringar under 2021 – förändringar som alla på olika sätt påverkar kostnaderna för att ha förmånsbil. Vid årsskiftet plockade man bort rabatten på förmånsvärdet för den som kör miljöbil och i april kom nästa nyhet då man skärpte villkoren för de utsläppsbaserade bonusarna/straffskatterna (det så kallade bonus-malus-systemet). Och nu i sommar väntas alltså även nya regler kring förmånsvärdena.

Vad är då syftet med alla dessa förändringar? Jo, man menar att tidigare villkor har varit alltför frikostiga – att kostnaden för förmånsbil helt enkelt inte stått i proportion till kostnaden för att äga samma bil privat. Med det nya regelverket, och då främst de nya reglerna gällande förmånsvärdena, vill regeringen jämna ut den skillnaden.

Vad bör jag tänka på som arbetsgivare?

För att sammanfatta: de nya reglerna kommer (beroende på bland annat vilken biltyp företaget väljer) att innebära ökade kostnader för förmånsbilar som införskaffas under 2021 – något som riskerar att drabba både anställd och arbetsgivare.

Se över företagets bilpolicy mot bakgrund de ändrade reglerna.

Så, finns det då något du och dina medarbetare kan tänka på för att undvika dyra överraskningar? Några generella tips kommer här:

  • Se över företagets bilpolicy och de riktlinjer som gäller vid inköp av nya bilar genom företaget. Utvärdera hur pass mycket kostnadsbilden kommer att ändras för er i samband med de nya reglerna och undersök om något behöver uppdateras gällande bland annat maximalt inköpspris/totalkostnad och val av biltyper-/bilmodeller.
  • Gör noggranna efterforskningar och kalkyler för att ta reda på om det här med förmånsbil verkligen är något som lönar sig för er. Att låta de anställda köpa eller leasa bilar privat blir kanske en bättre deal? På Skatteverkets hemsida finns en kalkylator där du enkelt kan räkna på förmånsvärdet utifrån parametrar som biltyp, bilmodell och eventuell extrautrustning.
  • Väljer ni att hantera förmånen som ett bruttolöneavdrag: tänk då på att det i regel minskar SGI (sjukpenninggrundande inkomst), pension med mera för de anställda.

Privat bil, förmånsbil eller tjänstebil… oavsett vilken lösning ditt företag landar i är moderna digitala verktyg ett smart val för dig som vill hålla ordning och reda på bilresorna utan onödigt krångel. I vårt webbaserade reseräkningssystem Flex HRM Travel, till exempel, har du tillgång till en praktisk verktygslåda som både underlättar hanteringen och minskar risken för fel – hela vägen från registrering av reseräkning och körjournal till färdig lönespecifikation.

Läs mer om fördelarna med Flex HRM Travel eller kontakta oss för en personlig visning.

Du kanske också är intresserad av

KONTAKT
Stäng rutan

Denna sida använder cookies.

Vi använder cookies för att hantera din inloggning till Kundzonen.

Cookies används även för att föra användarstatistik över sidan genom bl.a Google analytics.

Information om vilka cookies vi använder

Detta godkännande går att återkalla när som helst.

Funktionella cookies

  • Dessa cookies lagrar ingen personlig information.
  • _icl_current_language

    Håller reda på vilket språk sidan använder.

  • resolution

    Sparar din skärmupplösning. Detta gör det möjligt för oss at leverera anpassade bilder till olika enheter.

  • gdpr_cookies_message

    Denna cookie är angiven om du har godkänt cookies.

Google analytics

  • Ej godkänd
    Klicka på godkänn längst ned i rutan för att tillåta oss att använda Google analytics.
  • Google analytics använder cookies för att samla användarstatistik.

Google adwords

  • Ej godkänd
    Klicka på godkänn längst ned i rutan för att tillåta oss att lagra Googles cookies.

apsislead.com

  • Ej godkänd
    Klicka på godkänn längst ned i rutan för att tillåta oss att använda apsisleads cookies.
  • Apsis Leads använder cookies för identifiera besökare mellan besök ex. för att se vilka som är återkommande besökare.
Cookies / Kakor